Letselschade bij een bedrijfsongeval

Ongelukken op het werk komen helaas regelmatig voor. Wanneer een ongeluk op of tijdens het werk voorkomt, dan is vaak de werkgever hiervoor aansprakelijk. De werkgever heeft namelijk een vergaande verplichting om ervoor te zorgen dat een werknemer veilig kan werken.

Overkomt een werknemer dan toch een bedrijfsongeval, dan is de werkgever vaak aansprakelijk. De werknemer heeft dan recht op schadevergoeding.

Heeft u een bedrijfsongeval gehad, en wilt u weten of u uw schade vergoed krijgt? Neem dan contact met ons op voor advies.

Neem vrijblijvend contact op

Wat valt er onder een bedrijfsongeval?

Veel bedrijfsongevallen vinden bijvoorbeeld plaats in de bouw. Denk dan aan het vallen van een dak of van een steiger of het instorten van een bepaalde constructie. Ook komt het regelmatig voor dat er ongelukken gebeuren op plekken waar met machines wordt gewerkt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de situatie waarin iemand met de handen bekneld raakt in een machine, of doordat de bediening van de machine niet meer goed werkt.

Ook ongevallen die plaatsvinden in bijvoorbeeld de zorg kunnen we bedrijfsongevallen noemen. Denk daarbij aan de situatie dat een begeleider wordt aangevallen door een persoon die hij begeleidt.

Ongevallen die tijdens werktijd op de weg gebeuren vallen onder bedrijfsongevallen. Voor die bedrijfsongevallen is de werkgever verplicht om een goede verzekering af te sluiten voor de werknemers. Deze verzekering moet de letselschade van de werknemer op een rechtvaardige wijze vergoeden.

Welke personen kunnen een bedrijfsongeval overkomen?

Het begrip arbeidskracht is ook heel ruim. Vaak gaat het natuurlijk om een werknemer die in dienst van zijn werkgever een ongeluk overkomt. Dat hoeft echter lang niet altijd. Ook de volgende typen arbeidskrachten kunnen schade claimen na een bedrijfsongeval:

  • Een uitzendkracht;
  • Een ZZP’er of andere soort zelfstandige;
  • Een stagiair;
  • Een vrijwilliger;
  • Een werknemer van een (onder)aannemer die werk verricht voor een andere aannemer.

Aansprakelijkheid bij een bedrijfsongeval

Vaak gaat het om een werkgever van de werknemer. Er kunnen echter meer partijen aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld een uitzendkracht heeft na een bedrijfsongeluk de keuze om zowel de het uitzendbureau (de formele werkgever) als het bedrijf waaraan hij is uitgeleend (de materieel werkgever) aansprakelijk te stellen. Ook kan het zo zijn – bijvoorbeeld bij een bedrijfsongeval in de bouw – dat een hoofdaannemer aansprakelijk is als een werknemer van een onderaannemer gewond raakt bij een ongeluk tijdens werktijd.

Het is dus soms zo dat een werknemer niet eens zijn eigen werkgever aansprakelijk hoeft te stellen na een bedrijfsongeval. Soms kan een werknemer er ook voor kiezen om een andere partij aansprakelijk te stellen om de schade vergoed te krijgen. Dat moet steeds wel heel precies bekeken worden. Daarom is het goed om bij uw letselschade de hulp in te roepen van een letselschadeadvocaat. Een letselschadeadvocaat kan u de mogelijkheden na een arbeidsongeluk precies uitleggen.

Wanneer is een werkgever aansprakelijk?

Schenden zorgplicht

Een werkgever is niet altijd aansprakelijk. Op een werkgever – en ook op andere partijen die mensen voor zich laten werken – rust een verstrekkende zorgplicht. Een werkgever moet ervoor zorgen dat de plaatsen, materialen, machines en gereedschappen waar(mee) een werknemer werkt veilig zijn. Ook moet de werkgever een werknemer goed opleiden en instructies geven. Daarnaast moet een werkgever toezicht houden op de werknemer.

De werkgever moet na een bedrijfsongeval aantonen dat hij deze zorgplicht nagekomen is. Kan de werkgever dat niet bewijzen? Dan is hij in principe aansprakelijk.

Bedrijfsongeval bij eigen schuld

Heeft u eigen schuld aan een bedrijfsongeval? Ook dan is de werkgever in principe aansprakelijk. Een werkgever is pas niet aansprakelijk als een werknemer bijvoorbeeld met opzet of bewuste roekeloosheid letsel oploopt. Dat is natuurlijk bijna nooit het geval. Kan een werkgever opzet of bewuste roekeloosheid niet aantonen? Dan is de werkgever in principe aansprakelijk voor de schadeclaim van de werknemer.

Andere situaties

Er zijn nog meer situaties waarin letselschade verhalen na een bedrijfsongeval mogelijk is. U kunt dan denken aan ongevallen tijdens het deelnemen aan het verkeer tijdens werktijd.

Heeft u letselschade opgelopen tijdens werktijd en weet u niet zeker of u dit kunt verhalen op uw werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, dan bekijken we samen met u de mogelijkheden.

Letselschade vergoeding bij een arbeidsongeval

Op het moment dat is vastgesteld dat de werkgever aansprakelijk is, dan staat ook vast dat de werkgever verplicht is om de letselschade van de werknemer te vergoeden. Vaak vergoedt de werkgever deze schade niet zelf, maar is het zijn of haar verzekering die de schade aan de werknemer vergoedt. De werknemer heeft recht op materiële schadevergoeding en op vergoeding van zijn immateriële schade. Dit laatste recht wordt ook wel het recht op smartengeld genoemd.

Het claimen van een letselschade vergoeding na een bedrijfsongeval is voor een werknemer vaak een grote stap. Het is namelijk dan toch de werkgever die aansprakelijk wordt gesteld. Daarom is het belangrijk om de kans van slagen van een claim goed te beoordelen en te bespreken. Ook is het van belang om voor het aansprakelijk stellen van de werkgever goed de eventuele risico’s daarvan door te nemen. Wanneer u een bedrijfsongeval hebt gehad, is het raadzaam om u goed te laten voorlichten door een letselschade advocaat. Op die manier kunt u ook te weten komen wanneer het handig is om een letselschade advocaat in te schakelen.

Wat moet een werknemer bewijzen na een bedrijfsongeval?

In de meeste gevallen hoeft een werknemer alleen maar te bewijzen dat hij (letsel)schade heeft opgelopen in de uitoefening van zijn werkzaamheden. Dit is vaak vrij eenvoudig en op verschillende manieren te regelen. Denk aan de volgende manieren:

  • Heeft de werkgever het ongeluk gemeld bij de Arbeidsinspectie/Inspectie SZW? In principe doet de Inspectie SZW dan onderzoek naar het ongeval, de omstandigheden en het handelen bij een bedrijfsongeval. Dat onderzoek en rapport kunt u gebruiken als bewijs. Heeft een werkgever het ongeluk onterecht niet bij de Arbeidsinspectie gemeld? Soms is het goed dat de werknemer het ongeluk dan zelf meldt bij de Inspectie SZW.
  • Zijn er getuigen? Zij kunnen misschien verklaren dat u een bedrijfsongeval gehad hebt. Uw letselschade advocaat kan de getuigen bijvoorbeeld om een verklaring vragen.
    Is er bij de werkgever melding gedaan van het ongeval? Vaak stellen werkgevers daarna een onderzoek in en een ongevallenrapport op waarmee het ongeluk ook kan worden bewezen.
  • Bent u met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht vanwege uw letsel? Of bent u naar de spoedeisende hulp of de dokterswacht gebracht na een ongeval? Ook aan de hand van die medische informatie kan het bedrijfsongeval vaak aangetoond worden.

De bewijspositie van een werknemer is dus gunstig, maar het is soms wel belangrijk om het bewijs veilig te stellen. Win daarom tijdig advies in bij een letselschade advocaat.

Hoe zit het met de kosten van een letselschade advocaat bij een bedrijfsongeval?

Een werkgever is dus vaak aansprakelijk na een bedrijfsongeval. Naast uw schadevergoeding moet de aansprakelijke werkgever en zijn aansprakelijke verzekeraar dan de kosten voor de juridische bijstand betalen. Uw letselschadeadvocaat kan zijn kosten dan in rekening brengen bij de aansprakelijke werkgever en zijn verzekering. Voor u is het inschakelen van een letselschade advocaat, letselschade specialist of expert dan gratis. Zo heeft u dus vaak recht op gratis hulp bij het claimen van uw letselschade. In een persoonlijk gesprek bespreken we precies wat in uw letselschadezaak de mogelijkheden zijn.

Keuning Letselschade Advocaten inschakelen?

Heeft u een bedrijfsongeval gehad en wilt u nagaan of het mogelijk is om in uw situatie een vergoeding te krijgen voor uw letselschade? Neem dan gratis en vrijblijvend contact op met één van onze advocaten.

Contact

Neem kosteloos en vrijblijvend contact met ons op. Onze telefoonnummers zijn 058-2131555 en 050-2222615 en ons e-mailadres is info@keuningadvocaten.nl. Vult u liever het contactformulier in, zodat wij contact met u opnemen? Dat kan ook.

  • Kosteloos voor u

  • Deskundig

  • Onafhankelijk

  • Betrokken

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Ervaringen van onze cliënten

Vier jaar geleden heb ik een bedrijfsongeval gehad. Keuning letselschade heeft mij vier jaar lang bij gestaan. Ik heb het die vier jaar zeer vertrouwd gevoelt. Ik zal Keuning letselschade zeker aanraden. Mocht ik een cijfer geven ,dan geef ik het een 10. Een advocaat die rust uitstraalt en haar vak verstaat. Dankje wel, C.Dijkstra-Keuning

Yvonne Timmerman

Ik heb de ondersteuning als zeer prettig ervaren en kijk zeer tevreden terug op dit proces.

Zeer deskundig en vriendelijk behandeld. Bedankt voor alles.

Ik ben zeer tevreden over de geboden bijstand, begeleiding en afhandeling. Dank hiervoor!

Ik ben blij met de spontane, leuke en toegankelijke manier waarop we met elkaar om konden gaan!

Ik had snel een eerste afspraak en vanaf dag één is de communicatie prima verlopen.

Dank voor de ondersteuning. Ik heb het als erg prettig ervaren dat niet alleen bij de inhoud werd stilgestaan, maar ook bij de emotionele kant van de zaak.

Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben. Ik ben altijd correct behandeld, geholpen en te woord gestaan. Vooral de "no nonsense", "doe maar normaal"manier van communiceren sprak mij enorm aan. Dat in combinatie met de deskundigheid en goede afhandeling geeft mij een enorm tevreden gevoel.

 Goede advocaten. Ze hebben me perfect geholpen nadat ik een ongeluk heb gehad.

Ondanks dat zo'n letselschadezaak vreemd is, voelde de begeleiding daarin heel vertrouwd. Bedankt voor de hulp!

Het was erg prettig samenwerken met een zeer deskundig iemand. Ik heb het gevoel gekregen dat ik ondersteund en ontlast ben in het proces. Heel erg bedankt hiervoor.

Vooral de klantvriendelijke, persoonlijke benadering heb ik als zeer positief en prettig ervaren.

Bedankt voor de deskundige ondersteuning en begeleiding. Zonder u had ik dit niet voor elkaar gekregen.

Wij zijn blij dat wij u hebben gevraagd om hulp bij onze zaak. We zijn echt heel tevreden. We bedanken u hartelijk voor al het werk dat u voor ons heeft gedaan, en de goede afloop.