Onze aanpak in een letselschadezaak

Als u te maken krijgt met letsel na een ongeluk, dan is dat voor u vaak de eerste keer. Bovendien is elke letselschadezaak uniek en is het verloop in elke zaak anders. Hierna volgt in grote lijnen onze aanpak in een letselschadezaak.

Stap 1: gratis en vrijblijvend intakegesprek

Tijdens dit gesprek bespreken we met u de concrete mogelijkheden die wij zien in uw letselschadezaak. Is de tegenpartij naar onze inschatting aansprakelijk? Is er een verzekering die uw letselschade dekt? Welke mogelijkheden zijn er om schadevergoeding te vorderen? Welke mogelijkheden zijn er om de advocaatkosten te verhalen op de aansprakelijke partij?

Dit is een greep uit de onderwerpen die aan bod kunnen komen tijdens dat intakegesprek. Als u en de advocaat aan de hand van dat gesprek besluiten dat wij met uw zaak aan de slag gaan, dan maken we ook een plan om uw letselschadezaak zo goed mogelijk aan te pakken. Vervolgens houden we u natuurlijk van het verloop van uw letselschadezaak goed op de hoogte.

Stap 2: aansprakelijk stellen tegenpartij

De eerste inhoudelijke stap is vervolgens het aansprakelijk stellen van de veroorzaker van het ongeval. We vragen hem of haar dan om het ongeluk bij zijn aansprakelijkheidsverzekering te melden. In sommige situaties, zoals bij een verkeersongeval, kunnen we de verzekeraar al direct aansprakelijk stellen voor uw letsel.

Vaak is de aansprakelijkheid, zoals bij een verkeersongeval of arbeidsongeval, vrij snel duidelijk. De verzekering erkent vaak vlot de aansprakelijkheid. Maar, uw letselschade advocaat treedt ook op als de verzekering van de tegenpartij niet reageert. De Gedragscode Behandeling Letselschade van De Letselschade Raad bepaalt bijvoorbeeld dat een aansprakelijkheidsverzekeraar doorgaans binnen drie maanden na de aansprakelijkstelling een uitspraak moet doen over de aansprakelijkheid.

Erkent de tegenpartij de aansprakelijkheid? Dan moeten de tegenpartij en zijn verzekeraar uw schade vergoeden. Wijst de tegenpartij de aansprakelijkheid af? Dan bespreekt uw advocaat met u wat te doen. Is verder discussiëren zinvol? Of moet er misschien een rechtszaak worden opgestart om uw schadevergoeding te krijgen? Kortom: ook dan bespreken we de eventuele verdere mogelijkheden met u.

Stap 3: letselschade begroten en berekenen

Heeft de tegenpartij de aansprakelijkheid erkend en gaat de verzekeraar uw schade vergoeden? Dan gaat uw advocaat als letselschade expert voor u aan de slag om de in kaart brengen. Het verloop van het ene letselschadetraject kan hierbij erg verschillen ten opzichte van het andere. In hoofdlijnen zijn in elk geval vaak de volgende activiteiten nodig:

  • Het opvragen medische informatie bij uw huisarts, ziekenhuis en fysiotherapeut;
  • Het aanvragen van een medisch advies van de medisch adviseur;
  • Het plaatsvinden van een gesprek met een schaderegelaar van de verzekeraar;
  • Het opstellen van een schadestaat of vordering;
  • Het berekenen van uw schade en het bepalen uw recht op smartengeld;
  • Het vragen van een voorschot of meerdere voorschotten.

Deze activiteiten zijn nogal zakelijk en deels ook administratief. Dat is nodig, maar tegelijkertijd is het vooral zo dat uw herstel voorop staat in deze fase van de letselschadezaak. We kijken dan ook praktisch met u mee, met eventuele in te schakelen deskundigen, hoe u zo goed mogelijk kunt herstellen. En stel dat een volledig herstel niet mogelijk is, ook dan kijken we met u mee hoe u uw leven toch weer zoveel mogelijk terugkrijgt.

Wil de aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren waar u recht op heeft? Dan kunt u met uw letselschadeadvocaat bekijken of het verstandig is om naar de rechter te stappen. Anders dan veel andere letselschade experts of letselschade juristen zijn de letselschadespecialisten van Keuning Letselschade Advocaten ook advocaat. Een advocaat kan met uw letselschadezaak naar de rechter, een belangenbehartiger die geen advocaat is in principe niet. Uw letselschadeadvocaat kan daarom als niemand anders goed bekijken of het verstandig is om een rechtszaak te starten, of niet.

Stap 4: het regelen van de letselschadezaak

Hiervoor zijn al een aantal stappen genoemd die vaak nodig zijn om uw letselschade goed te regelen. Er zijn vaak vele stappen en acties nodig om uw schade goed te begroten en al uw rechten qua schadevergoeding zeker te stellen. Als de nodige stappen zijn gezet, dan kan uw letselschadezaak uiteindelijk worden geregeld. Aansprakelijkheidsverzekeraars willen een letselschadezaak vaak definitief afdoen met een vaststellingsovereenkomst. Dat is vaak ook prima, mits uw letselschadezaak goed is beoordeeld en blijkt dat u krijgt waar u recht op heeft. Ook is een belastinggarantie belangrijk. Soms is het ook nodig om een voorbehoud op te nemen in een vaststellingsovereenkomst, zodat u kunt terugkomen op de letselschadezaak. Uw letselschade advocaat kan u hierbij steeds adviseren over de vraag wat verstandig is om te doen.

Tot slot: elke letselschadezaak is anders

Het hangt erg af van de ernst van uw letsel hoe lang uw letselschadezaak loopt en welke stappen er nodig zijn. Er wordt weleens gezegd dat een letselschadezaak binnen twee jaar moet worden geregeld. Dat is niet zo. Uw advocaat gaat aan de slag om uw letselschadezaak vlot op te lossen, mits dat het beste is voor uw zaak. Soms is bijvoorbeeld een voorstel van een verzekeraar voor een afkoop van uw letselschade te laag. Of er is nog geen medische eindsituatie.  Er is dan meer tijd nodig om uw schadevergoeding te verhalen.

Om uw claim volledig vergoed te krijgen, is dus soms tijd nodig. In de tussentijd kan uw letselschadeadvocaat vaak om bevoorschotting vragen bij de verzekering. Met een of meerdere voorschotten kunt u dan de kosten vanwege het ongeluk blijven dragen. Op die manier proberen wij uw financiële zorgen tijdens een letselschadetraject zoveel mogelijk weg te nemen.

Contact

Neem kosteloos en vrijblijvend contact met ons op. Ons telefoonnummer is 058-2131555 en ons e-mailadres is info@keuningadvocaten.nl. Vult u liever het contactformulier in, zodat wij contact met u opnemen? Dat kan ook.

  • Kosteloos voor u

  • Deskundig

  • Onafhankelijk

  • Betrokken

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Ervaringen van onze cliënten

Dank voor de ondersteuning. Ik heb het als erg prettig ervaren dat niet alleen bij de inhoud werd stilgestaan, maar ook bij de emotionele kant van de zaak.

Zeer deskundig en vriendelijk behandeld. Bedankt voor alles.

 Goede advocaten. Ze hebben me perfect geholpen nadat ik een ongeluk heb gehad.

Bedankt voor de deskundige ondersteuning en begeleiding. Zonder u had ik dit niet voor elkaar gekregen.

Wij zijn blij dat wij u hebben gevraagd om hulp bij onze zaak. We zijn echt heel tevreden. We bedanken u hartelijk voor al het werk dat u voor ons heeft gedaan, en de goede afloop.

Ik heb de ondersteuning als zeer prettig ervaren en kijk zeer tevreden terug op dit proces.

Ik ben zeer tevreden over de geboden bijstand, begeleiding en afhandeling. Dank hiervoor!

Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben. Ik ben altijd correct behandeld, geholpen en te woord gestaan. Vooral de "no nonsense", "doe maar normaal"manier van communiceren sprak mij enorm aan. Dat in combinatie met de deskundigheid en goede afhandeling geeft mij een enorm tevreden gevoel.

Ik ben blij met de spontane, leuke en toegankelijke manier waarop we met elkaar om konden gaan!

Vooral de klantvriendelijke, persoonlijke benadering heb ik als zeer positief en prettig ervaren.

Het was erg prettig samenwerken met een zeer deskundig iemand. Ik heb het gevoel gekregen dat ik ondersteund en ontlast ben in het proces. Heel erg bedankt hiervoor.

Ondanks dat zo'n letselschadezaak vreemd is, voelde de begeleiding daarin heel vertrouwd. Bedankt voor de hulp!

Ik had snel een eerste afspraak en vanaf dag één is de communicatie prima verlopen.